onsdag 28. april 2010

Litt om Mindomo og Smartboard


En av samlingene tidligere i år fikk vi en oppgave der vi skulle vurdere ulike måter å bruke SmartBoard på. Vi skulle linke bruken opp mot gode læringsaktiviteter, der en kunne utnytte de mulighetene en digital tavle gir. Vi fant frem til et par alternativer. Vi viste til nettsteder innen naturfag, der vi finner gode animasjoner. Ved å bruke en digitaltavle når vi viser disse animasjonene har vi da også muligheten til å tegne, forklare og føre på ekstra opplysninger om animasjonene. Vi leitet oss frem alternativ innen matematikk. Vi hadde småskoleelever i tankene og fant bilder av baller på nettet, som vi kunne kopiere opp i ulike antall for så å bruke de på ulike måter for å forklare mengdebegrepet. Da fant vi også ut at vi må være bevisst hvilke ord vi søker på framfor en klasse... Da vi søkte på bilder av ordet baller var det ikke akkurat passende bilder for småskoleelever som kom frem...

For å presentere og kategorisere de ulike måtene vi kunne bruke smartboard på, brukte vi Mindomo tankekart. Utgangspunktet var Smartboard, fordeler og ulemper ved bruk. Derette la vi inn ulike alternativer og utdypet da det ene med å vise til en ulempe. Vi kunne skrevet flere forklaringer, og laget et mye mer utfyllende tankekart, men dette var nok for at vi kunne fylle ut resten av det vi hadde tenkt ved muntlig presentasjon.

Det var veldig enkelt å komme i gang med og bruke Mindomo. Vi rotet litt i starten, før vi fant ut at vi måtte vente på tur for å skrive hver sin gang, men det ordnet seg i grunn ganske greit etterhvert. Det vises tydelig når det er noen andre som redigerer og da er det bare å vente på tur. Jeg ser nytteverdien av å kunne bruke et slikt verktøy. Det er enkelt å komme i gang med, det er lett å organisere, man kan samskrive (bare ikke samtidig), man kan lagre det og fortsette på det senere, det kan bli uendelig stort, man kan legge inn linker, i tillegg kan man også legge inn bilder, filmer og andre elementer som illustrere det man tenker. Den teksten man skriver og fyller inn i tankekartet kan også enkelt kopieres og brukes i en evt oppgave eller tekst. Av ulempene kan jeg nevne mulighetene til å ha utstyr tilgjengelig (og det er det slettes ikke på alle skoler...dessverre!).

Her viser jeg et utklipp av tankekartet om SmartBoard.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar