onsdag 28. april 2010

Animasjonsfilm - Lille Trille

Siste samling i DKL 102 hadde vi en morsom gruppeoppgave der vi skulle lage animasjonsfilm. Vi fikk tildelt hver sin masterlærer (studenter fra DKL104), siden de allerede hadde lært en del om det digitale verktøyet og fått prøvd seg litt tidligere. Utgangspunktet for oppgaven var å planlegge et undervisningsopplegg for et visst alderstrinn, med bakgrunn i kompetandemålene i LK06. Spørsmålet er: Kan elevene nå læringsmålene sine ved å presentere arbeidene sine gjennom å lage animasjonfilm? Vi skulle ta utgangspunkt i et eventyr eller en reklame og derfor valgte vi kompetansemål fra 4.årstrinn, der eventyr var et sentralt element.

Kompetansemål i norsk 4. årstrinn (LK06)

Sammensatte tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
•lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde


Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
•samtale om et utvalg sanger, regler, dikt, fortellinger og eventyr fra fortid og nåtid på bokmål, nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre kulturer


Fokuset på de grunnleggende ferdighetene er også et viktig element i læreplanen. I norskfaget er de digitale ferdighetene beskrevet slik:

Å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å mestre nye tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster. I denne sammenheng er det viktig å utvikle evne til kritisk vurdering og bruk av kilder. Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner.

Her ser vi at både målene og fokuset på de grunnleggende ferdighetene er gode argumenter for å planlegge undervisning der animasjonsfilm blir brukt som presentasjonsverktøy.

Vi bestemte oss fort for å ta utgangspunkt i barnereglen om "Lille Trille". Vi laget storyboard og fylte ut arbeidsplan og målark, samtidig som vi funderte på den praktiske delen. Vi landet raskt på å bruke ulike fargerike papir, sammen med tegning og litt plastalin. På denne måten klarte vi å illustrere historien ganske godt. Etter at bildene var satt sammen til en filmsnutt i riktig tempo, spilte vi inn et lydspor der vi leste opp reglen, med en litt morsom stemme.

Vi brukte verktøyet Windows Moviemaker til å lage denne animasjonen. Det som var litt negativt var at vi fikk kunn til å spille inn et lydspor. Vi prøvde å bruke flere lydfiler, men fikk kun lyd på den første vi hadde spilt inn. Det var litt dumt, da musikk og andre lydeffekter kunne gjort animasjonen enda bedre.

Men uansett her er animasjonsfilmen;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar