torsdag 15. oktober 2009

Dataansvarlig?

Mener dataansvarlig på skolen nå i dag bør være en todelt funksjon:
1. En ansatt lærer som har pedagogisk IKT-kompetanse og som kan være en inspirator, tilrettelegger og lærer for sine kollegaer. Han/hun må kunne vite hva som finnes av tilgjengelige programvarer og ikt-verktøyer som er nyttig å bruke i undervisningssammenheng.
2. Tilgang til teknisk support på utstyr og trådløst nett/bredbånd. En person/firma som er ansvarlig for å fikse eventuelle tekniske problemer som kan oppstå på skolen.

Slik det er nå i dag har jeg inntrykk av at dataansvarlig på skolene må dekke begge disse funksjonene. Dette er ingen god løsning, da gode pedagoger sjeldne er gode IKT-teknikere, og omvendt. Ellers er det IKT-seksjonen i kommunen skolene må vente på hjelp av når det gjelder tekniske problemer med utstyr og nettverk. Har inntrykk av at det er vanskelig for skolene å få noe konkret svar med de som skal hjelpe dem i kommunen, og at det er ingen spesielle som har ansvar for å hjelpe akkurat dem. Hvorfor er det slik, lurer jeg på? I private bedrifter og husholdninger har man sjelden problemer av denne typen. De fleste bedrifter og privatpersoner har pc- og nettverkssupport gjennom leverandøren av utstyr og nettverk, i enkelte tilfeller er denne servicen så god at den dekker support i 24 timer. Hvorfor kan ikke komunene eller skolene inngå slike avtaler med firmaer som lever av å levere IKT-utstyr og nettverk? Gjennom disse firmaene har kunden som oftes gode avtaler som sikrer dem at noen hjelper dem innen en viss tid, og ikke slik som det foregår i kommunene der en venter og venter på hjelp forgjeves.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar