lørdag 21. november 2009

Læringsressurser på nett

Jeg har i løpet av de siste årene, både som mor og student vært borti og benyttet meg av ulike ressurssider som ligger tilgjengelig på nettet. De som jeg og barna mine har brukt mest og hatt mest nytte av har jeg prøvd å organisere under favoritter, og der er noen vi stadig vender tilbake til.

Elevarbeider og arbeid med nettressurser i skolen har jeg derimot mindre erfaring med. Gjennom praksisen i lærerutdanningen og gjennom min tid som vikarlærer dette siste halvåret, har data kun vært brukt sporadisk. På de minste trinnene (1-4) har jeg kun erfaring med at de benytter seg av matematikksidene til læreverket multi fra Gyldendal. Blant de eldre elevene på barneskolen (5-7) har jeg kun erfaring med at de benytter seg av nettressurser til å søke etter og innhente informasjon. Da er google den mest brukte søkemotoren og wikipedia det mest brukte nettleksikonet.

Som student har jeg selv gode erfaringer med å bruke Wikipedia som nettleksikon, men jeg er kritisk til kvaliteten på artiklene der, og sjekker evt. kilder som er brukt. Dette gjør ikke nødvendigvis elevene, og da er det vår jobb som lærere å undervise dem i nettbruk og nettvett, der det å vurdere kilder og troverdigheten til nettsider er et viktig element. Slik det er nå i dag virker det som om Wikipedia har fått en slags status som "orakelet" på internett som har svar på alt man lurer på. En annen side jeg har erfart ved at eleven i grunnskolen bruker Wikipedia som oppslagsverk, er at de ikke har kompetanse til å forstå språket i artiklene. Artiklene bærer preg av at de er skrevet av akademikere innenfor et fagfelt, og språket i tekstene er krydret med fremmedord og akademisk språkbruk. Da kan oppslagsverket fra Store Norske Leksikon ofte gi bedre informasjon til elever, enn hva Wikipedia gjør. Har flere ganger søkt etter nettsider som kan fungere som et slags "Wikipedia for barn", men ikke funnet noe. Tar gjerne imot tips fra andre om de vet om en nettside som fungere som et barneleksikon. En tanke for de som utvikler nettsider kanskje?

Privat har jeg tilbydd barna mine å leke seg med pc og bruke ulike nettsider. De brukte nettsiden til multi mye en stund, men vi har etterhvert funnet ut at der er mange flere spennende matematikklinker for barn. Siden matte.no fra Skoleveven er en samlingsside der mange mattelinker er samlet. Favoritten til mine barn har vært Lokus123 sin portal til ulike læreverk som Mattemagisk og Abakus etc. og Safari fra Gyldendal.

Mine favoritter som student, med fokus på språkfag, har vært ordlisten til Universitetet i Oslo, der en søker norsk bokmål og nynorsk og oversetteren Tri Trans, der en søker mellom norsk, engelsk og spansk. Den siste nettsiden var uvurderlig i mine spanskstudier i fjor! Ellers er der mange flere nettsider og ressurser som er både elevrettet og lærerrettet. De fleste forlagene har laget ressurssider til sine læreverk på nettet. Der finnes gode samfunnsfag og naturfagsider f.eks., med animasjoner og mye annet, og det gjelder bare å orientere seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar