mandag 3. mai 2010

Photostory - en sammensatt tekst

Etter å ha lest i noRskbokA.no av Leif Harboe (2010) ble jeg interessert i å prøve verktøyet Photostory. Dette er et gratisverktøy for de som har en gyldig Windows lisens, noe som jeg har inntrykk av at de aller fleste har. Ifølge Harboe blir verktøyet brukt av stadig flere lærere på alle nivåer fra grunnskole til vidergående skole (s.117, 2010). Årsaken til at jeg ville prøve Photostory var kombinasjonen bilder, innlesing av lydspor (egen stemme) og musikk. Jeg forestiller meg at verktøyet er spesielt egnet i språkfagene og da spesielt fremmedspråk, iom at man kan lese inn egne lydspor. Jeg refererer til LK06 og de grunnleggende ferdighetene i faget fremmedspråk:
Å kunne bruke digitale verktøy i fremmedspråk bidrar til å utvide læringsarenaen for faget og tilfører læringsprosessen verdifulle dimensjoner gjennom muligheter for møte med autentisk språk og anvendelse av språket i autentiske kommunikasjonssituasjoner.(UFD, 2006)

Videre ser jeg i kompetansemålene for 10.årstrinn (LK06) i fremmedspråk at eleven skal kunne:
•bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler
•presentere ulike emner muntlig
•kommunisere med forståelig uttale
•bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk (UFD, 2006)

Jeg ser at en kan begrunne bruken av Photostory for å nå målene i faget. Ved å benytte dette verktøyet kan elevene skrive inn tekst på fremmedspråket i en kontekst, en bildefortelling som enten forteller en historie om kulturen eller som informerer om noe i et land der språket er i daglig bruk. Samtidig kan de lese opp den skrevne teksten for å øve seg på uttalen. Læreren og medelever kan senere se på resultatet og gi respons på uttale og språk. I tillegg kan man legge til et musikkspor, der man kanskje presenterer typisk musikk fra den aktuelle kulturen.

Jeg har laget en Photostory-fortelling der jeg guider rundt i byen Elche i Spania. Spansk språk blir ofte undervist som fremmedspråk på ungdomstrinnet og vidergående skole og jeg tror elever i den aldersgruppen finner stor motivasjon i å bruke sin digitale kompetanse når de presenterer et arbeid. Det må da være mere motiverende å lage digitale fortellinger, enn å pugge gloser;-)?! Jeg syntes i hvertfall det var ganske så morsomt. Programmet var veldig enkelt å laste opp og ta i bruk. Der var enkle trinn for trinn instruksjoner og det gikk ganske greit å lage presentasjonen. Jeg brukte i dette tilfellet egne feriebilder, for da slapp jeg å forholde meg til opphavsretter eller personvernhensyn. Musikken jeg la på, fant jeg blant eksempelmusikken som følger pc'en, musikk som da er til fri benyttelse. Det var flaks at der var tradisjonell spansk gitarmusikk!

Bildene og tekstene ble jeg fornøyd med, og for så vidt også musikken. Lydfila jeg leste inn ble derimot ikke bra! Jeg fant ikke hodetelefonene med mikrofon da jeg holdt på (har dessverre noen gutter som stikker av med slikt!) og lydkvaliteten på mikrofonen på maskina er altfor dårlig. Det er derfor en del susing, romklang og lav lyd på den innleste teksten. Likevel; her er det ferdige resultatet:



Kilder:
Harboe, L. (2007) Norskboka.no - digitale verktøy i norskfaget. Oslo, Universitetsforlaget.
UFD (2006) De fastsatte læreplaner for Kunnskapsløftet – grep, Utdannings-og forskningsdepartementet, Oslo [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/templates/udir/TM_UtdProgrFag.aspx?id=2103 [Lasta ned 02.05.10]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar