søndag 22. november 2009

Bildebehandling med Picnik

For å bli kjent med funksjonene i bildebehandlingsprogrammet Picnik valgte jeg å leke meg litt med noen bilder før jeg startet på mappeoppgave 2, der bildebehandling var en sentral del av oppgaven. Til stor forlystelse for yngstemann i huset gikk jeg løs på årets Halloweenbilde av ham.

Her er bildet av ham før jeg startet på redigeringen i Picnik.

... og slik ble resultatet.... Han synes han ble kjempeskummel - og skikkelig kul! Spesielt med hoggtenner!! ...og BLOD!

Det jeg gjorde var å benytte meg av ulike effekter i Picnik: Først klipte jeg til bildet slik at portrettet av ham kom mer i fokus, deretter prøvde jeg å gjøre bakgrunnen mer soft slik at den ikke ble så fremtredende, også for å få større fokus på ham og ikke bakgrunnen. I tillegg brukte jeg spesialeffekter som vampyrtenner (veldig pop synes 7-åringen), og spesialeffekter som forandret øynene (veldig skumle!!!) og huden slik at jeg tegnet den helt hvit. Jeg brukte andre funksjoner også; skarphet, kontrast, farger etc. - og 7-åringen ble ihvertfall veldig fornøyd!

Morsomt å kunne forandre bildene sine på en slik måte. Barna ble veldig engasjert og eldstemann på 10 år ble misunnelig på lillebror, fordi mamma lagde vampyrbilde av ham! Har lovet at vi skal prøve dette flere ganger, og jeg vet ihvertfall hva jeg skal bruke neste gang jeg skal lage julekort eller invitasjoner! Derfor ser jeg for meg at dette verktøyet kan være veldig morsomt å bruke i en undervisningssituasjon også. Barna mine ble ihvertfall veldig engasjert og hadde lyst til å prøve masse forskjellig. Hvor bra vampyrtennene ble kan kanskje diskuteres (jeg synes de så falske ut), men guttene var strålende fornøyd, og jeg måtte skrive ut slik at yngstemann fikk henge opp bildet på rommet sitt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar