tirsdag 24. november 2009

Lydredigering ved bruk av Audacity

Jeg var veldig nervøs og redd for å gyve løs på lydleksjonen. På grunn av mye jobbing og alt annet som tar tid, i en hverdag som fulltidsstudent med ansvar for unger, hus og heim, var jeg sent uten med å åpne leksjonene. I mellomtiden hadde jeg snakket med flere av medstudentene mine på dette emnet, og alle fortalte at de grudde seg slik til lydoppgava og at den såg så vanskelig ut. Hadde derfor forventet det verste....

Har aldri vært borti redigering av lyd, eller arbeidet med lyd eller musikk digitalt. Er sikkert en av de få i Norge som ALDRI har lastet ned musikk fra nettet, da jeg er gift med en som er ekstremt nøye på å være lovlydig! Var veldig usikker på om jeg ville få til arbeidet med leksjonene?

Leste gjennom leksjonene rimelig kjapt, og satte i gang med å følge instruksjonene. Det var ikke noe vanskelig å laste ned lydredigeringsprogrammet, Audacity og instruksjonsfilmene fra Multimediabyrån var veldig greie å følge. Støtte på et par vanskeligheter som ikke var omtalt i leksjonene eller i kurset. Det første var at headsettet mitt med USB, ikke ble registrert som mikrofon i Audacity. Fant svaret på forum, da jeg så det var noen andre som heller ikke fikk til å velge mikrofon, og det var heller ingen problem med innspillingen (skapte bare litt hodebry). Det andre var at pc'en min avviste å legge inn lame-fila i c:, der jeg hadde plassert Audacity-programfilen som anbefalt. Måtte løse problemet ved å legge den i lyd-mappa i dokumenter og det var da ingen problemer med å eksportere filene til mp3-format.

Koste meg med å redigere lydfilene som var lagt ut til øvelse og synes det var artig å løse den praktiske delen av oppgaven i M3! I og med at jeg synes at det var så greit å ta dette programmet i bruk, ser jeg heller ikke for meg store problemene med å bruke det i undervisningen. Som et verktøy til pedagogisk bruk ser jeg at man kan finne på mye spennende med Audacity, da spesielt i språkfag, men også tverrfaglig og ikke minst i musikk.

Fantasien min er litt begrenset av at jeg har tyngdepunktet mitt i utdanningen i språkfag. Dermed er det lettere for meg å se de ulike mulighetene man kan ha med dette verktøyet i norskfaget f.eks. Jeg er sikker på at det vil være veldig populært å lage både hørespill, radiosendinger, og å gjøre mer spesifikke språkøvinger. Ved å bruke lydfiler kan elevene øve seg på å høre sin egen stemme og dette kan være til god hjelp i leseopplæringen og ved innøving av fremmedspråk. I tillegg kan bruk av lydfiler gjøre elevene oppmerksom på hvordan de høres ut for andre, og gi dem pekepinn på hva de bør øve seg på. Når man lager hørespill eller radio er det viktig at man høres engasjert og troverdig ut og at man leser med innlevelse. Ved å høre seg selv og medelever på lydfiler, kan det være lettere å øve på gode fremføringer og i tillegg vil det være spennende å bruke musikk og lyder for å forsterke stemninger og fortellinger.

PS! Jeg hadde stor glede av å høre lydsporet med den digitale hårklippen! Anbefales virkelig til alle, og husk å bruke hodetelefoner og lukk øynene! Det kilte i nakken og nedover ryggen...
Sjekk ut: YouTube: Virtual Barber Shop

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar