lørdag 21. november 2009

Frustrasjoner i studiet

Er det en ting jeg har lært i løpet av dette studiet, så er det at jeg aldri blir utlært! For en hver ny leksjon og oppgave dukker det opp filmsnutter og hyperlinker som skal vise noe smart og spennende som kan brukes i skolen.

Og det er her problemet ligger: I en hverdag med jobb, huslige sysler, kjøring til og fra treninger for to aktive gutter og oppfølging av to ulike fag i studiet, er det viktig å være en effektiv student som kan sortere pensum og sile hva som er viktig og hva som er mindre viktig. Dette har fungert bra for meg så langt i studiene. Jeg har stort sett lest emne etter emne (ikke fra side 1, 2, 3 osv) og konsentrert meg om hovedtrekk, plukket ut sentrale punkter og gjort stoffet til mitt eget. På denne måten føler jeg også at jeg sitter igjen med mer kunnskap, enn om jeg bare hadde lest pensum fra side til side og pugget. Men nå har jeg rotet meg inn i "hyperlinkverdenen"! Og da går tida utrolig fort! Det får meg til å undre over om data gjør ting mer eller mindre effektive?

Jeg setter meg ned om kveldene når det er ro og guttene er i seng, sånn ca 21 - 21.30. Åpner en leksjon og er klar for å lese og blogge. Begynner å lese, men roter meg straks bort i "hyperlinkverdenen".... Hvorfor er det umulig å bruke tilbaketastene til leksjonene??!! For hver ny lenke som skal sjekkes ut blir jeg navigert ut fra leksjonen! Utrolig tidkrevende å åpne leksjonene på ny for hver gang man har sjekket ut en lenke! Jeg blir veldig frustrert, og etterhvert også lei, og ender med å avslutte hele forsøket med å bli klokere eller jobbe med refleksjoner og blogg.... Da er klokka som regel 01 - 02 om natta, og jeg skal opp kl 07 dagen etter! Og det verste er at jeg er ikke kommet et skritt videre med arbeidet mitt!

Bare en liten frustrasjonsluftig! Kommentarer? Tar gjerne imot syspunkter fra andre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar