lørdag 21. november 2009

Bruk av regneark i skolen

Gjennom studietiden min har jeg frem til nå vært lite borti bruk av regneark.... og til jul er jeg forhåpentligvis ferdig allmennlærer. I løpet av disse tre og et halvt årene er det eneste jeg kan huske et frivillig Exel-kurs på to timer, i andre emnet av den obligatoriske matematikken i allmennlærerstudiet. I tillegg til det har jeg brukt regneark i praksis en gang i skolen, og det var først denne uken, da jeg var vikar for en 6.klasse.

Jeg skulle gjennomføre et opplegg for han jeg var vikar for, der elevene skulle gjøre en oppgave der de skulle gange med fire faktorer. Det var åtte ulike tallkombinasjoner i oppgaven og det var satt av en skoletime til gjennomføring. Jeg fikk vite at de hadde brukt regneark flere ganger tidligere og at de kunne det de skulle gjøre. Elevene startet med oppgaven og jeg observerte og hjalp til. Etterhvert viste det seg at de skrev inn ny formel for hvert enkelt regnestykke, og jeg lurte på hvorfor de ikke kopierte formelen? Nei, det gikk ikke, for det var jo en ny rad ned og dermed gikk ikke kopiering an! Jeg lurte på om det var det de hadde lært, og det kunne de bekrefte. Dermed ba jeg dem om å ta en pause i arbeidet, slik at jeg fikk vise dem en "lur" måte å løse oppgaven på ved å kopiere formelen. En del var skeptiske, men etter å ha vist dem at det fungerte, og at formelen telte nedover radene når de flyttet markøren i celler lengre nedover, var de overbevist. Dette var jammen lurt, nå sparte de seg masse arbeid!

Bare et lite eksempel, fra en sikkert nokså typisk skolehverdag. Men absolutt et varsko når det gjelder oppfølging av elever i digitale ferdigheter. Nå er ikke jeg den som har mest ferdigheter i å utnytte dette verktøyet, men gjennom mitt arbeid med nettleksjonene og de eksemplene som det der er vist til, har jeg funnet ut at det befinner seg et hav av muligheter i undervisningsøyemed. Spesielt spennende med eksemplene på å lage quiz, glosetester og etiketter. Også veldig spennende med de publiserte undersøkelsene, men som det også er anbefalt i leksjonene, må jeg prøve meg på noen få av oppgavene etterhvert, og eventuelt lære meg dem skikkelig.

Det jeg har prøvd meg på er å lage effektive gangetabeller, noe som jeg kan tenke meg å prøve ut i praksis. Disse kan f.eks brukes på mellomtrinnet iom. at opplæring i gangetabellen ved bruk av regneark er et sentralt mål på disse årstrinnene. Jeg samtidig at denne tabellen også kan brukes for andre regnearter. Ellers har jeg god trening i å bruke regneark til varekalkulasjon og prising fra mitt tidligere yrke. Som tidligere hovmester på restaurant med ansvar for innkjøp av alt av drikkevarer, servietter, sugerør og barutstyr etc. har regneark som et verktøy vært helt nødvendig å bruke. Denne erfaringen med å lage alt fra bestillingslister, varetellingslister, skjemaer for momsutregning og kalkulasjonslister, ønsker jeg å formidle videre til mine fremtidige elever. Jeg tror det er viktig at elevene får en praktisk tilnærming til verktøyet, der de ser nytteverdien av å bruke det. Ved å bruke regneark som et verktøy til kalkulasjon og lignenede, vil man raskt kunne oppdatere prisene dersom de endrer seg i innkjøp, eller man blir pålagt en ny avgift el. Dette tror jeg det er viktig at elevene får erfare, og da må arbeid med regneark bli en naturlig del av undervisningen tidligere enn det er nå i dag.

Som avslutning på disse refleksjonene rundt bruken av regneark i skolen, ønsker jeg å formidle hva min eldste sønn som går i 5.klasse sa da jeg arbeidet med en av oppgavene i leksjonen: "Mamma? Hva er det du holder på med? Slike sider har ikke jeg sett på data før!" Jeg svarte: "Har dere ikke jobbet med regneark?" "Regneark? Hva er det da?"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar