mandag 23. november 2009

Bilderedigering - komposisjon 1

Har prøvd meg litt på oppgavene i leksjonene om digital bildebehandling. Har testet ut hvordan det samme bildet endrer seg ved å bruke ulike redigeringsmuligheter i Picnik. Har brukt beskjæringsredskaper og autofix på disse to bildene.

Bilde 1: Her har jeg skjært bildet til bredformat, samtidig som jeg har plassert eplet (hovedmotivet) i midten av bildet, jeg har også brukt autofix, som gjorde bildet litt skarpere og kontrastene og fargene litt klarere.

Bilde 2: Her er bildet også skjært til breddeformat samtidig som jeg har brukt auto-fix. I tillegg til dette har jeg nå plassert hovedmotivet i det gyldne snitt, i forhold til tredjedelsregelen. Denne måten å plassere element i et bilde regnes som mest visuelt tilfredstillende.

Jeg synes motivet kommer mer til sin rett i det bildet der jeg har benyttet meg av det gydlne snitt. Det blir en større spenning i bildet, ikke bare bilde av et eple. Jeg synes refleksen i steinplaten det står på kommer mer til sin rett i bilde 2. Samtidig synes jeg det står mer naturlig på underlaget i forhold til bilde 1, som kan virke som om det står litt i løse lufta.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar