tirsdag 24. november 2009

Bilderedigering - komposisjon 2

Har i denne oppgaven redigert samme bildet som i "Bilderedigering - komposisjon 1", der jeg har plassert motivet på samme måte. En variant der motivet er plassert i sentrum og en variant der det er plassert etter tredjedelsregelen. Men denne gangen er formatet forandret fra bredde til kvadratisk. I tillegg har jeg nå eksperimentert med litt ekstra fargemetning og litt større kontraster, for å skape et litt mer kunstnerisk uttrykk. Jeg har også brukt effekter som soft og fade på begge bildene.

Bilde 1: Her har jeg skjært bildet kvadratisk og plassert motivet midt i bildet. I tillegg har jeg brukt en del redigeringsfunksjoner i Picnik, slik som skarphet, fargemetning, kontrast, soft og fade, før jeg til slutt la på en billedramme. Jeg har lekt meg litt med redigeringen. Er det et foto? Eller er det et maleri?


Bilde 2: Her har jeg brukt de samme redigeringsfunksjonene som på bilde 1, men denne gangen har jeg plassert motivet etter tredjedelsregelen og det gyldne snitt. I tillegg har jeg valgt litt ulike fargetoner i forhold til bilde 1, samtidig som jeg har fremhevet motivet ved å "male" det skarpt, mens resten av bildet er soft og fadet.

Ved å skjære bildet kvadratisk forandret uttrykkene seg i forhold til den forrige øvingen. Mens jeg i breddeformatet synes at plassering av motivet etter tredjedelsregelen var det beste alternativer, synes jeg nå at motivet kommer mest til sin rett der det er plassert i midten. Jeg har også lekt meg litt med ulike redigeringsfunksjoner i denne øvingen. Når jeg ser på bilde 1 synes jeg at det ligner mer et maleri, enn et fotografi. På bilde 2 har jeg fremhevet motivet ved å gjøre det skarpt, mens omgivelsene er soft. På denne måten klarer jeg da å gjennkjenne fotografiets kvaliteter og tviler ikke på hva det er.

Jeg har hatt det fryktelig morsomt ved å leke meg med de ulike redigeringsfunksjonene i Picnik. Ser frem til den dagen jeg endelig får litt mer fritid!!?? ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar