lørdag 21. november 2009

Plagiat

Plagiering og kopiering av matariale som ligger tilgjengelig på internett er blitt et økende problem i skolen de siste årene. Gjennom økt bruk av pc i undervisningen, og gjennom økt bruk av innleveringer i digitale mapper, er mulighetene større for at elever og studenter kan benytte seg av andres matariale.

Da må vi som studenter og lærere være bevisst på hva som kan forhindre slikt juks, og da tror jeg ikke at bruk av teknisk plagieringskontroll slik som Ephorus f.eks. tilbyr er den rette veien å gå. Det er viktigere å fokusere på selve tekstskapingen, og den kunnskapen som elevene tilegner seg gjennom en skapende prosess, der produktet kun er en liten del av arbeidet.

Da jeg startet studiene mine høsten 2006, var det nærmere 20 år siden jeg fullførte allmennfag på videregående. Jeg hadde null erfaring med pc og internett som verktøy i skolen, og malene for å skrive oppgaver var helt annerledes enn hva jeg var vant med. Vi startet tøft med oppgaveskriving i pedagogikkfaget, der resultatet skulle leveres til eksamen. Heldigvis benyttet Høgskulen i Volda seg av prosessorientert skriving som metode, under arbeidet med denne oppgaven. Vi hadde ulike seminar der vi gikk gjennom oppgaven, og tok fatt i ulike deler som innledning (problemstilling, avgrensing og definisjoner), hoveddel og avslutning/konklusjon. det var fokus på hvordan man skulle skrive en høgskole oppgave i forhold til kildebruk, sitatbruk og referanser. Dette var en svært nyttig prosess for meg, der jeg fikk respons på det jeg hadde tenkt og nye idéer fra de andres oppgaver. Samtidig fikk jeg opplæring i de hensyn man må ta i forhold til kildebruk, sitater og plagiering.

Senere har jeg lært mer om prosessorientert skriving gjennom blant annet norskfaget, og jeg synes dette er en fin måte å arbeide med tekstskaping. Vi skrev i Mappeoppgave 1: "Prosessorientert skriving er mer en metode for å skape en tekst, enn å skrive for retting og karaktervurdering. Elevene skal gjennom en prosess som gjør at de lærer bedre, blir mer oppmerksom på sine sterke og svake sider som skribent og en mer effektiv skriver." Det er også viktig med respons fra medelever og lærere i denne prosessen, slik at elevene kan bearbeide teksten og komme frem til et forbedret produkt (Høiland/Wølner 2007: 133-134). På denne måten får de en nærhet til sin egen tekst og dermed blir behovet for plagiering og kopiering minimert. Ved å bruke en slik arbeidsmetode er man i forkant av problemene med plagiering, og dersom man i tillegg har et sterkt fokus på å lære elevene god kildebruk og hvordan man kan sitere og referere til andre, er man kommet langt.


Kilder:
Høiland, Terje og Tor Arne Wølner (2007), Fra digital ferdighet til kompetanse – om didaktikk for arbeid med digitale medier i skolen. Gyldendal Norsk Forlag A/S.
Hauge, T. og Hagedahl, M.S. (2000) Internett i skolen - Etikk og jus. Nasjonalt læremiddelsenter, Oslo [Internett]. Tilgjengelig fra Skolenettet: http://www2.skolenettet.no/etikk_jus/e42.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar